۲۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 1000659

طبق تحقیقات جدید قرص‌های ضدبارداری منجر به بروز افسردگی در زنان می‌شود.

مصرف این قرص خانواده را افسرده می‌کند

«۴ دوره است که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنم، در این دو دوره آخر گاهی اوقات دچار افسردگی می‌شوم. فکر و خیالات ترسناک دارم و منتظر اتفاقات بد هستم. گاهی از شدت ترس و استرس تپش قلب می‌گیرم و گریه می‌کنم.» «چندوقتی است که قرص ضدبارداری می خورم اما به شدت افسرده و بی‌حوصله شدم. اصلا دلم نمی‌خواهد جایی بروم و کاری انجام بدهم. حتی حوصله دختر پنج ساله‌ام را ندارم و زود عصبانی می‌شوم.» اینها گفته‌های زنانی است که مدتی قرص ضدبارداری استفاده می‌کنند.

یکی از محصولات انقلاب جنسی در دهه ۶۰تا ۸۰ میلادی، قرص‌های ضدبارداری بود. درواقع این قرص کوچک حکم کاتالیزور انقلاب جنسی و تحولاتی که مدنظر آن ها بود را ایفا کرد. این قرص‌ها علاوه بر جلوگیری از بارداری، زنان را برای ورود به مشاغل جدید صنعتی آماده می‌کرد. در این گزارش قصد ورود به این بحث را نداریم. بلکه می‌خواهیم اثر این قرص‌ها بر سلامت روان زنان و زندگی آن ها را بررسی کنیم.

شاید آن روزی که هفته‌نامه‌ آلمانی اشترن نوشت: «امروز می‌توانیم با قطعیت بگوییم که قدمی بزرگ در مسیر حل یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتمان، یعنی کنترل زاد و ولد و تنظیم خانواده برداشته‌ایم.»

نمی‌دانست که این قرص‌ها قرار است چه بلایی سر زنان جهان بیاورد.

۷۳ درصد احتمال افسردگی را افزایش می‌دهد

گروهی از محققان ژنتیک و آسیب شناسی دانشگاه اوپسالای سوئد در مطالعه تازه ای هشدار دادند که زنان پس از استفاده از قرص‌های ضد بارداری در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار می‌گیرند. همچنین تحقیقاتی در مدیکال نیوز بر روی بیش از ۲۶۴ هزار زن انجام شد که بیش از ۸۰ درصد آن ها در طول سن بارداریشان از این قرص‌ها استفاده کرده بودند.

براساس این تحقیقات افرادی که از قرص‌های ترکیبی ضدبارداری استفاده کردند بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار داشتند. تا جایی که در دو سال اول مصرف تا ۷۳ درصد احتمال ابتلای آن ها نسبت به زنان دیگر بیشتر است.

دکتر رایان سلطان، روانپزشک و متخصص افسردگی؛ با اشاره به این پژوهش گفت: «این افسردگی روی تمام ابعاد زندگی فرد از جمله روابط او اثر دارد. از جمله مهم‌ترین روابط یک زن، ارتباط با شوهرش و فرزندانش است.»

افسردگی در روابط زناشویی تاثیر مخربی دارد، تا جایی که گاهی منجر به جدایی زن و شوهر می‌شود. به همین دلیل در ادامه به تاثیر افسردگی ناشی از مصرف این قرص‌ها بر روی روابط زن و شوهر می‌پردازیم تا اگر احتمالا خود شما یا همسرتان از این قرص‌ها استفاده می‌کنید؛ بدانید علت تغییرات خلق و خوی و برخی چالش‌های زناشویی‌تان چیست.

قرصی که زندگی را به خطر می‌اندازد

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های افسردگی از دست دادن انگیزه و انرژی برای انجام کارهای روزانه است. به همین دلیل فرد علاقه‌اش را به فعالیت‌هایی که نیازمند شوق و حرارت، خودجوش و همکاری دو جانبه است را از دست می‌دهد. یکی از این فعالیت‌ها روابط زناشویی است.

براساس نتایج تحقیقات در جامعه رادیولوژی آمریکای شمالی، زنانی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند؛ هیپوتالاموس‌شان کوچکتر از حالت عادی می‌شود. در نتیجه فعالیت مغز کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر زن علاقه خودش را به برقراری رابطه با همسرش از دست می‌دهد. تاثیر افسردگی بر بی‌میلی بر روابط زناشویی به حدی است که از نظر کارشناسان، ایجاد علاقه دوباره به برقراری رابطه از علائم بهبود افسردگی است.

همچنین در مجله هلث لاین، درباره تاثیر افسردگی بر روابط زناشویی نوشته: « افسردگی موجب می‌شود صمیمیت بین زوجین کاهش یابد تا جایی که هر دو طرف حس خوشایندی نسبت به هم ندارند.»

گفت و گو بین زوجین را کاهش می‌دهد

عامل دیگری که در روابط زناشویی تاثیر مثبت دارد، تعامل و گفت و گو بین زوجین است. فرد افسرده نمی‌تواند به راحتی احساساتش را بیان کند، از طرف دیگر گوشه‌گیری و احساس تنهایی زن موجب می‌شود گفت و گو بین زوجین کمتر شود. در نتیجه صمیمیت زندگی مشترکشان از بین می‌رود.

در اینباره خدیجه روشنی، روانشناس و مشاور خانواده می‌گوید: «وقتی زوجین از طریق گفت و گو نتوانند نیاز عاطفی خودشان را بیان کنند، کم کم روابط بین آن‌ها سرد می‌شود. به مرور ممکن است منجر به خیانت و طلاق عاطفی شود و در نهایت از هم جدا می‌شوند.»

کم حواستان می‌کند

افسردگی ناشی از این قرص‌ها میزان هورمون کورتیزول را بالا می‌برد و بخش مربوط به حافظه مغز را ضعیف می‌کند. به همین دلیل منجر به تغییرات شناختی می‌شود. یعنی ممکن است فرد در بخاطر سپردن و یادآوری مسائل مربوط به زندگی و همسرش دچار مشکل شود.

علاوه بر این علائمی مثل احساس پوچی و اندوه، کاهش یا افزایش وزن در اثر تغییر اشتها، احساس کندی و تنبلی یا پریشانی، خستگی به علت پایین بودن انرژی، تمرکز پایین یا عدم توانایی در تمرکز و تصمیم گیری، فکر به خودآزاری و خودکشی و... از عوارض مهم افسردگی است که در زندگی متاهلی تاثیر بسیار زیادی دارد.

باتوجه به اینکه قرص‌های ضدبارداری یکی از عوامل بروز افسردگی در زنان است. اما در راهنمای مصرف این قرص‌ها به بروز تغییرات خلق و خو و افسردگی آن اشاره‌ای نشده، در نتیجه به عوارض جانبی این قرص‌ها هم توجهی نمی‌شود. در نتیجه راهکاری برای ارتقای سلامت زنان و خانواده در این حوزه مدنظر نهادهای مربوط نیست. پس بهتر است خودتان دست به کار شوید. اگر خودتان، همسرتان و یا اطرافیانتان مصرف کننده این قرص‌ها هستید؛ جلوی آن را بگیرید.

منبع: خبرگزاری فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.